OnePartnerGroup bemannar FoodVentures hållbara tomatodling
Kund
Företag
FoodVentures
8 000 ton tomater – så mycket skördas årligen i det toppmoderna växthuset i Frövi, strax utanför Örebro. Men det är inte bara tomatplantor som växer här – FoodVentures etablering i Sverige har också skapat hundratals nya arbetstillfällen. OnePartnerGroup har varit den trygga partnern när det gäller såväl bemanning och rekrytering som arbetsmarknadsfrågor.

20 fotbollsplaner skulle rymmas inuti det gigantiska växthuset. Här går man som mitt inne i en skog av flera meter höga tomatplantor, som växer i rad efter rad så långt ögat når. Humlor surrar mellan plantorna och då och då rullar ett litet eldrivet fordon förbi, med vagnar på släp fyllda med tomater på väg ut till grönsakshyllan i butiken. Här plockas flera ton kvist- och plommontomater varje dag, som sedan packas och distribueras till kunder runt om i hela landet. Ungefär var tionde tomat som konsumeras i Sverige kommer från Frövi. Anläggningen är en del av det nederländska företaget FoodVentures globala satsning i att odla färska, lokalt producerade grönsaker med minimal miljöpåverkan. Tomaterna odlas i en kontrollerad hydroponisk miljö som innebär att växterna får sin näring genom en vattenbaserad lösning i stället för jord. Det mest unika med projektet är att man nyttjar restvärme från det intilliggande kartongbruket. Värmen bidrar till ett klimat som gör att tomaterna kan växa året om. Genom att ersätta fossila bränslen med biobränslen minskar också CO2-utsläppen. Denna satsning har genererat drygt 140 arbetstillfällen. OnePartnerGroup har bemannat i stort sett hela växthuset med odlare. Dessutom har flera specialistroller rekryterats – HR-ansvarig, platschef och ekonomichef för att nämna några exempel. – Vi har ett fantastiskt samarbete med FoodVentures. Dels hjälper vi till med bemanning och rekrytering, dels har vi varit en trygg hand att hålla i när det gäller den svenska etableringen, säger Asos Amin, affärsområdeschef på OnePartnerGroup i Örebro. För FoodVentures var den svenska arbetsmarknaden en ny värld med många regler och krav att navigera. – Vi har hjälpt dem in i det svenska systemet med allt vad det innebär av arbetsgivaravgifter, kollektivavtal, fackförbund, skatter och annat, och säkerställt att allt skötts korrekt från början, berättar Asos. FoodVentures fokus är inte bara miljömässig hållbarhet, utan även den sociala genom att hjälpa människor in på arbetsmarknaden. – Det kan vara långtidsarbetslösa, personer med språksvårigheter eller att man av andra anledningar har svårt att få jobb. I samarbete med Arbetsförmedlingen och kommunens arbetsmarknadsenhet har vi sett till att inkludera dessa grupper i projektet, berättar Asos. Med tanke på den pågående situationen i Ukraina har man gjort en särskild insats för att hjälpa ukrainska medborgare som redan befann sig i Sverige. – Ett av FoodVentures största växthus ligger i Ukraina. Odlare därifrån reste till Frövi för att lära upp nya ukrainska medarbetare på plats, säger Asos. De första odlarna började i maj och juni 2024. Nu, i början av 2025, har många av dem gått över till anställningar hos FoodVentures – en utveckling som inte bara skapar trygghet för de anställda, utan också stabilitet för verksamheten. – Det känns fantastiskt att få vara med och bidra till både sysselsättning och tillväxt i regionen. Nu när tomaterna rullar ut till butikerna och växthuset är i full produktion, kan man verkligen se resultatet av samarbetet. Vi ser oss inte bara som en rekryteringspartner, utan som en del av våra kunders tillväxtresa. Att vara med från start i ett projekt som detta är otroligt givande, säger Asos.
Kontakta oss